GPS-sen voor oudere beginnende lange-afstandfietster?

Overige vragen en opmerkingen over fietsreizen.
BikerCH
Ik heb nu drie langere tochten gemaakt in Frankrijk, Engeland en Duitsland. En de 3 routes mbv Maps.me op de ipad, een grof route-idee, een papieren kaart en veel contact met de locals per dag vormgegeven. Heel prettig vanwege de enorme vrijheid, inefficiënt ook omdat het veel vraag- en afstaptijd vraagt voor de route en het zoeken van een camping of slaapplek. Ik overweeg nu zo'n hedendaags apparaatje op mijn stuur voor erbij. Ik ben niet handig met technologie, wil het ook niet worden en denk dus aan een moderne senioren-gps. Uiterst simpel te bedienen en toch perfect in zijn functionaliteit. Wie heeft een advies?
0 x

daulagari
Forum Lid
x 15
Als je eenmaal het kaartmateriaal en de route op de GPS hebt gezet, is de voor de rest supereenvoudig, het pijltje is waar je bent en gewoon het blauwe lijntje volgen.

Voor het kaartmateriaal en de route zou je een handige kleinzoon o.i.d. kunnen charteren.

Wat je schrijft over handigheid met technologie en er geen tijd aan willen besteden vindt ik wel frappant, zo werkt de wereld zover ik weet niet, ik zou ook graag goed Frans willen spreken maar ik heb geen aanleg voor talen en wil er ook geen tijd in steken.
1 x

Travelmaster
Forum Lid
x 53
Mee eens. Je zult je er toch enigszins in moeten verdiepen want zo simpel als jij voorstelt bestaan ze bij mijn weten simpelweg niet. Want ook een simpel geval kan kuren krijgen, en dan moet je toch weten wat je moet doen. Vergeet daarom ook je kaarten niet mee te nemen, en misschien die handige kleinzoon mee laten fietsen;).
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 9
Contacteer:
Het probleem met uiterst simpel te bedienen apparaten is dat ze nooit de gewenste functionaliteit bieden. Er bestaat in die zin ook geen bruikbare senioren-smartphone of senioren-iPad. Je zult toch moeten zorgen dat de gewenste route of track die je wilt volgen op de een of andere manier op je schermpje terechtkomt, en dan begint het gedoe... Dat neemt niet weg dat de beginselen in een paar uur wel te leren zijn, er zijn ook korte cursussen van buitensportwinkels bijvoorbeeld. En dan maakt het verder niet zoveel uit wat voor gps je gebruikt. Mijn voorkeur zou trouwens uitgaan naar een smartphone met navigatie-app, omdat je daarvan de bediening al kent (gezien je ervaring met een iPad) en al een internetverbinding hebt, wat het inladen van kaarten en tracks des te makkelijker maakt. En alle campings en hotels vind je met de archies-app en booking.com-app. Gewoon op diezelfde telefoon. Zie de andere soortgelijke topics hierover.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Ger64
Forum Lid
x 2
Een mens is nooit te oud om iets te leren.... :D
Op dit forum kun je indrukwekkend veel informatie en alle mogelijke meningen over GPS'n lezen.
Maar nu ben ik aan de beurt....

Ik mijn geval stond ik een paar jaar geleden voor hetzelfde: een GPS. Maar welke, en hoe gaat dat dan? Enz.
De volgende stappen heb ik toen genomen:

1. Een weekeinde met de club meegegaan, ook om te kijken wat er gebruikt wordt, hoe het werkt e.d..
2. Via Internet mr. GPS geraadpleegd - hij geeft info over vele soorten (Garmins) en hoe die in te stellen zijn. En dat laatste is heel erg handig. Allemaal voorinformatie.
3. Op advies van een WF-lid mijn apparaat niet bij een outdoorwinkel of online gekocht, maar bij een fysieke winkel: Waypoint. In mijn geval was/is dat in Heerhugowaard, ondergebracht bij Vittorio.
4. Daar laten demonstreren, aanvullend advies gevraagd en tot koop van een Oregon 600 besloten.

Leon (van Waypoint) zei simpelweg: 'er kan niks stuk...ga maar lekker uitproberen. Is er wat, kom dan maar' - rekening houdend met mijn leeftijd.... :wink:
Na ongeveer twee maanden 'snapte' ik het apparaat voor een groot gedeelte. Al duizenden kilometers wijst dat ding me nog steeds de juiste weg. En verbaas ik me over de mogelijkheden.

Waarom fysieke winkel? Service en deskundige hulp. Het kaartje ging bv. eens kapot en het omruilen was geen probleem. Maar ook voor zaken, die ik toch niet goed begreep, kan ik daar terecht.
Waarom een outdoorapparaat? Regen, valpartijen, tot nu toe heeft-ie alles overleefd. Werkt feilloos.
Je moet er aan wennen. En mee leren omgaan. Dan heb je er een hoop plezier van.

Ik meng me niet in de voor-en tegens i.v.m. smartphonemogelijkheden.

Succes!
Ger64
2 x

Terug naar “Overige Vragen”