Uw laatste bezoek was: Het is momenteel Za 22 Nov, 2014 18:19

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Koga Terraliner geschikte fiets om Europa in te gaan?
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 18:14 
Forum Lid

Mijn vriendin en ik fietsen beiden met veel plezier in NL met een vrij nieuwe KM Terraliner, vooral 1 daags tochten (60 a 100 km). We hebben plannen om langdurig Europa in te gaan (Engeland, Ierland -- van Sevilla terug naar A'dam, dat soort werk) Grote vraag voor ons: kan dat goed met deze fietsen qua stevigheid, serieuze bagage, 28 inch wielmaat, slechte binnenweggetjes, pittige bergen enz? Of moeten we toch beter maar meteen aan een serieuze trekkingfiets? Wie durft ons een genuanceerd advies te geven?

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 18:51 
Forum Lid

Volgens mij is een Koga TL een serieuze trekkingfiets.
Die van mij fietst als een zonnetje :D
Ben er dit jaar mee naar Praag gefietst,bagage mee incl. tent, veel onverhard, pittige klimmetjes en alles ging wel. Fijne fiets!
Ik heb Schwalbe Marathonbanden erop, nog geen 1 x lek gereden.
Reserve remblokjes mee en jullie avontuur kan beginnen, volgens mij niet nodig om andere fiets aan te schaffen.

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 18:57 
Forum Lid

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, ik zie dat KOGA de 2007 serie zonder dragers levert?

Setje tubus dragers erop eventueel spatborden (scheelt echt een hoop drek) en gaan met die handel.

Enige min puntje is de voorvork, een verende voorvork kost alleen maar energie, en er zijn betere voorvorken dan de Suntour vorken.

28" wielen zijn iets minder sterk maar rijdt weer wat comfortabeler dan 26"

Als je er echt voor kiest veel onverhard te gaan over slechte wegen, dan is 26" wel raadzamer, maar dan zit je vast aan een andere fiets.

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:00 
Forum Lid

---ik heb overigens geen verende voorvork---

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:07 
Forum Lid

Ben het met de voorgaande posters eens. Ik zie niet waarom je met de Terraliners niet jullie reis zou kunnen maken. Als je de rimboe in gaat zou je een andere fiets kunnen nemen, maar voor Europa zullen ze, met wellicht enkele aanpassingen, geschikt zijn.

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:09 
Forum Lid

OK hij is dus kennelijk ook leverbaar met een vaste vork.

Des te beter, dan kun je er ook een losse vaste vork er voor krijgen neem ik aan, om de verende eventueel te vervangen, als het überhaupt van toepassing is bij deze twee fietsen.

Op de site van KOGA stond hij namelijk met een verende vork afgebeeld...

Offline  Profiel    

Titel: Koga Terra Liner
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:24 
Forum Lid

Heldere antwoorden..dus de TL is al een serieuze trekking fiets, mooi/dank allemaal :D ! Onze Koga's hebben overigens standaard al spatborden (snap zelf niet dat mensen zonder rijden) en een verende voorvork die je echter ook "uit-kunt-zetten" met 1 draai aan de knop. Standaard zitten er Schwalbes op die nog steeds niet zijn versleten (zeker al 6 a 7000 km mee weggetrapt, 0 lekke banden) maar het profiel is er nu wel af. Nog een suggestie wat voor soort bagagedragers we het best kunnen monteren voor/achter i.p.v. de ietwat fragiele achterdragers die er standaard op zitten? En tot slot: wat is momenteel de beste, uiteraard waterdichte fietstassenset naar jullie mening?

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:42 
Forum Lid

Als je de verende voorvork 'aan' hebt / wilt zul je lowriders moeten uitkiezen die geschikt zijn voor verende voorvork.

Of het de beste zijn?, daar zijn de meningen over verdeelt, ik heb ortliebtassen en ben daar heel tevreden mee. Waterdicht en sterk.

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:44 
Forum Lid

Tubus dragers maar dat schreef ik al dat is zeg maar de meest voorkomend op een reisfiets en vaak hangen daar Ortlieb of Vaude fietstassen aan. :lol:

En over al die merken kun je hier genoeg informatie vinden...

Offline  Profiel    

Titel: Re: Koga Terraliner geschikte fiets om Europa in te gaan?
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:46 
Forum Lid

Wasbeer schreef:
Wie durft ons een genuanceerd advies te geven?
Als het totaalgewicht (fiets+rijder+bagage+water etc) boven de ongeveer 125 kilo komt, wordt het tijd om te denken aan iets stevigers, of je neemt genoegen met een beperkte levensduur.
Wel is het verstandig om op tijd te testen of de fietsen in jullie geval stabiel genoeg rijden met de hoeveelheid en verdeling van de bagage die jullie willen meenemen. De KMT is nl geen heel stugge fiets heb ik begrepen, en als je daar veel tassen op gaat zetten kan (kan) het zo zijn dat de zaak bij een bepaalde snelheid, meestal ergens tussen 15 en 30 km/u, hinderlijk gaat zwabberen. Maar als je op tijd test dan weet je genoeg.

Uiteraard vertrek je van huis met nagenoeg nieuwe banden, ketting, kransjes en kettingbladen. Er voor vooral voor Engeland monteer je uiteraard de lichtste verzetten die er te krijgen zijn. (22 voor 34 achter)

Succes,
Leon

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:50 
Forum Lid

Haike schreef:
Tubus dragers maar dat schreef ik al dat is zeg maar de meest voorkomend op een reisfiets en vaak hangen daar Ortlieb of Vaude fietstassen aan. :lol:

Even een vraagje tussendoor :oops:
Ik heb Tubus Tara en mijn ortliebvoortassen kan ik daar niet aan bevstigen aan de onderkant. Bovenop wel natuurlijk..
Een heel gedoe was dat, met al dat heen en weer geschud was ik er af en toe niet gerust op.. Met tie-raps in de weer geweest, bovenkant iets breder gezet waardoor de onderste haak wel kon inhaken, toen op zo'n schudweg mijn tas eraf vloog heb ik dat maar snel weer aangepast.
Dus combinatie ortlieb- tubus tara vind ik niet echt fijn...
Is iemand die dit herkent en er een oplossing voor heeft gevonden?
hoor graag tips/ suggesties. Misschien ook zinvol voor topicstarter?
zoniet, dan maar PB :wink:

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:56 
Forum Lid

marjan schreef:
Haike schreef:

Even een vraagje tussendoor :oops:
Ik heb Tubus Tara en mijn ortliebvoortassen kan ik daar niet aan bevstigen aan de onderkant. Bovenop wel natuurlijk..
Een heel gedoe was dat, met al dat heen en weer geschud was ik er af en toe niet gerust op.. Met tie-raps in de weer geweest, bovenkant iets breder gezet waardoor de onderste haak wel kon inhaken, toen op zo'n schudweg mijn tas eraf vloog heb ik dat maar snel weer aangepast.
Dus combinatie ortlieb- tubus tara vind ik niet echt fijn...
Is iemand die dit herkent en er een oplossing voor heeft gevonden?
hoor graag tips/ suggesties. Misschien ook zinvol voor topicstarter?
zoniet, dan maar PB :wink:

Maar al die haken op de tas zijn toch verschuifbaar?
Die haken boven dienen zo afgesteld te worden dat de tas niet over de buis kan heen en weer schuiven, dan kan de haak beneden ook nooit achter een buis los komen.

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 19:56 
Forum Lid

Fietsen maar. Als je geen gezeur wilt dan zou je een vaste voorvork kunnen monteren. Als Koga ze niet heeft, dan zijn er andere te koop voor niet veel geld (op www. m-gineering staat een vork voor precies dit doel, voor 55 euri).
Dragers? Tubus Cargo achter. Als je weinig meeneemt heb je niet meer nodig. Voor een ongeveerde vork zijn er prachtige Tubus voordragers. Laat je de vering zitten, dan kun je bij Old Man Mountain kijken.
Tassen? Ortlieb of Vaude. Ik heb Ortlieb, maar ik geloof niet dat de verschillen groot zijn.
Band? Monteer de breedste band die past. Als er nu 37 mm op zit, past 42 mm vast ook wel. dat geeft meer comfort, en meer grip op slechte weggetjes of onverhard. het scheelt flink, en er zijn geen nadelen (na jou, het is iets van 50 gram zwaarder). Als je een stevige all round band wilt kun je moeilijk beter doen dan de gewone Schwalbe Marathon (niet de Plus of de XR, en ook niet de Racer).
Veel plezier,
Wim

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 20:06 
Forum Lid

Haike schreef:

Maar al die haken op de tas zijn toch verschuifbaar?
Die haken boven dienen zo afgesteld te worden dat de tas niet over de buis kan heen en weer schuiven, dan kan de haak beneden ook nooit achter een buis los komen.

Ja, de haken zijn verschuifbaar.
De haken boven hebben bredere "oogjes"dan dat de tubus is, zodat die toch nog schuiven. En als ik ze boven klem zet, kan dat haakje eronder er niet meer bij :?

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 20:21 
Forum Lid

marjan schreef:
De haken boven hebben bredere "oogjes"dan dat de tubus is.
Er zitten toch van die opvuldingetjes bij als je de tassen koopt?
Leon (die steeds blijer wordt met zijn ortliebtassen van toen ze nog klinknagels hadden en geen opvuldingetjes nodig waren en met zijn whisperlitebrander met oude grijze pomp die niet kapot gaat)

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 20:24 
Forum Lid

Leon schreef:
marjan schreef:
De haken boven hebben bredere "oogjes"dan dat de tubus is.
Leon (die steeds blijer wordt met zijn ortliebtassen van toen ze nog klinknagels hadden en geen opvuldingetjes nodig waren en met zijn whisperlitebrander met oude grijze pomp die niet kapot gaat)

:idea: zijn dat die dingetjes in het plastic zakje? heb nooit geweten wat ik daarmee moest...hoop dat ik ze nog ergens heb...en daarmee is het probleem dus dan opgelost...zo eenvoudig.. :idea:
:oops:

BEDANKT!

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 20:46 
Forum Lid

Ja psies die opvul stukjes, als het goed is heb je die er in twee verschillende kleuren er bij gekregen en die hebben ook allebei andere dikte's. Dus kijk welke kleur je nodig hebt. Nou wil het wel een gebeuren dat bij het afnemen van de tas die dingen eruit springen, als je dan net na een dag lang fietsen op de camping in lang gras staat, heb je een probleem. Maar een druppel sekondenlijm doet wonderen...

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 20:53 
Forum Lid

En voor de onderste haak van de voortassen is er een apart model speciaal voor Tubus dragers. Zie de opnderdelenpagina op de Ortlieb site. Je hebt bij Tubus ook speciale haaken die je onderop je voodrager monteert, en speciale sjorbanden van Orlieb die je aan de binnekant langs je tas spant (net als vroeger bij Karrimor).
Zelf haal ik altijd een pakriem buitenom de voortassen. Dan zitten ze veel beter en stijver vast, en stuurt het dus rustiger dan zo'n rammeltas aan je voorwiel. Achter is dat niet echt nodig, zolang je iets bovenop je achterdrager hebt waarmee je de achtertassen naar beneneden duwt.
Wim

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 21:08 
Forum Lid

Citaat:

Ik heb een stukje zwart kunstofslang (praxis) op mijn (tubus) drager gezet zodat de buis dikker is. De slang is in de lengte opengesneden om het om de buis te doen en met een ty-rap in het midden aan je drager vastgezet. Het past perfect en geen gerammel of slijtage aan je drager of tas. De slang is zachter zodat deze als eerste slijt. Door de klemvast constructie is er geen slijtage meer.

Succes!
Eric

Offline  Profiel    

Titel:
BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug, 2008 21:14 
Forum Lid

Willem Jongman schreef:
En voor de onderste haak van de voortassen is er een apart model speciaal voor Tubus dragers. Zie de opnderdelenpagina op de Ortlieb site. Je hebt bij Tubus ook speciale haaken die je onderop je voodrager monteert, en speciale sjorbanden van Orlieb die je aan de binnekant langs je tas spant (net als vroeger bij Karrimor).
Zelf haal ik altijd een pakriem buitenom de voortassen. Dan zitten ze veel beter en stijver vast, en stuurt het dus rustiger dan zo'n rammeltas aan je voorwiel. Achter is dat niet echt nodig, zolang je iets bovenop je achterdrager hebt waarmee je de achtertassen naar beneneden duwt.
Wim

Je bedoelt de grendelhaak? dat lijkt me ook een optie, daar die verstelbaar is ook naar boven/onder. De speciale sjorbanden van Ortlieb kan ik niet vinden.

@ Eric op fiets, ook goede tip. Ik heb inmiddels de inzetstukjes geplaatst, de 8 is echter te klein en de 11 schuift nog steeds dus opvullen is geen overbodige luxe.

@ topicstarter, heb even "ingebroken"in je topic en ben er zeer wijzer door geworden. thanx :wink:

Offline  Profiel    

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Moderator: Moderators