Overnachten
Kamperen
• Er zijn voldoende campings, maar die kunnen wel prijzig zijn. Voor de meeste campings betaal je Nkr 60-150 voor één tent, maakt niet uit of je met 1 of 2 personen bent. Warme douche moet je vaak apart betalen. Campings in en om grote steden zijn meestal duurder. Campings hebben vaak een keuken of eetruimte. Een overzicht van campings vind je op
www.nafcamp.com/sok_eng2.html ; er zijn overigens veel meer campings te vinden in het land.
• Spironski "Mijn ervaring is dat er dichter bij de steden minder campings zijn dan in het binnenland. Daar zijn er behoorlijk wat die ik zeker niet duur vind. Irritant is wel dat je altijd muntautomaten hebt in de douches, maar daar staat tegenover dat je bijna altijd (gratis) in een kookruimte kunt koken. De kwaliteit van de campings is gewoon goed en basic. Groot voordeel: ze zijn altijd erg rustig, Noren storen elkaar (en jou) niet."
• Vrij kamperen is vanwege het zogeheten “Allemansrecht” toegestaan op minimaal 150 meter van bebouwing mits je netjes met de natuur omgaat. Soms is het in rotsachtige gebieden lastig een goed kampeerplekje te vinden. Kampeer in de zomer altijd in de wind om de muggen de baas te blijven. Langs de fjorden sta je al snel dicht bij een huis. Jim (augustus 2006): tijdens mijn 3-weekse vakantie tussen Bergen en Trondheim stond er nagenoeg geen wind en er waren geen muggen.
• Peter Rodenburg (2007): "Jachthaventjes langs de fjorden hebben vaak voorzieningen voor zeilers die ook voor fietsers interessant zijn, zoals toiletten, warme douches (ca. 10-20 NKr) en wasmachines. Een enkele keer kon ik, met toestemming van de eigenaar, op een parkeerterrein voor auto's (grasveld) bij de toiletten kamperen."
Ho(s)tels
• Hotels zijn vaak redelijk luxe en erg duur. Er zijn enkele jeugdherbergen (soms in saaie schoolgebouwen), maar deze zijn ook aan de prijzige kant, Nkr 125-230 op slaapzaal (2006).
• Een goed B&B in Oslo: Ragnar & Frode, Hasleveien 8. Perfect adres om je fietsdoos achter te laten.
• Bieni (2006): "Een erg leuke plek om te overnachten is bij Eplet, Bed & Apple van Trond Henrik (ook wereldfietser) in Solvorn. Je komt er langs op weg van Sogndal naar Skolden (Romantic road, in Solvorn pontje nemen naar Urnes). Je kunt er een kamer nemen bij slecht weer, of je tent opzetten (double room 500kr, tent 80kr). Erg leuke sfeer! Je kunt binnen koken en genieten van het uitzicht op het fjord en relaxte muziek bij de houtkachel. Of lekker in de hangmat liggen in de zon. Een echte aanrader! Als je tijd genoeg hebt en weinig geld, kun je helpen met frambozen plukken (of ander fruit) en hoef je je overnachting in je tent niet te betalen. Hij kan je ook goede fietstips geven over Noorwegen. Zie
www.eplet.net ."
Particulieren
• Onderweg zijn er veel hutten op campings maar ook bij particulieren. Op een regenachtige dag een welkome luxe.
• Jim (augustus 2006): ik heb in Bergen en Trondheim gratis overnacht door gebruik te maken van het gastheerschap van leden van de
Hospitality Club, met name in de steden van het dure Noorwegen een uitkomst.