Revanho schreef:
PietV schreef:
Ook bij hogere snelheden dan 20 km/h bewijst de helm zijn nut. Zeker als je in je val en de daarop volgende schuiver meerdere keren met je hoofd stuitert en botst.
En over hoeveel ongevallen per jaar spreken we dan?
(Mag ik er trouwens vanuit gaan dat u ook voor een helmdracht ik de wagen bent?)
PietV schreef:
De keuze tussen een beschermde of onbeschermde schedel op de fiets, is een kwestie van logisch denken of toegepaste intelligentie.
http://www.telegraaf.nl/telesport/tourd ... gt___.htmlZo'n dooddoeners (anekdotische bewijsvoering is geen bewijsvoering) hoort niet thuis in een ernstige discussie. Ik kan hier evengoed een artikel tegenover zetten van een fietser die omkwam door hersenletsel en wel een helm droeg en dat als bewijs beschouwen van het niet-functioneren van een helm.
Renaat
Voor zover ik weet zijn er geen goede cijfers bekend van fietsongevallen. Schattingen van over de 500.000 jaar. Daar zitten de schaafwonden en builen bij. Over de registratie van fietsongevallen bij medische behandelingen weet ik te weinig. Ik denk dat die registratie ook geschat wordt. Circa 60.000 per jaar inclusief de sporters.
Ik ben niet voor een helmplicht voor fietsers en ook niet voor het dragen van een helm in de auto. Jethelmen wegen circa 1.000, integraalhelmen circa 1.500 gram en systeemhelmen tot 1.800 gram. Massa (gewicht) aan het hoofd kan bij zijdelingse botsingen en rotaties van het hoofd letsel verhogend werken. Niet zinvol binnen een kooiconstructie van een personenauto met airbags. Autosport is anders.
Dat geldt ook voor aanrijdingen met de fietshelm. Maar in mindere mate vanwege de geringere massa van circa 250 gram.
Wat een helm netto oplevert aan minder letsel zal ook moeilijk meetbaar zijn. Een helm verkleint het risico van hoofd- en schedelletsel en zal daarmee ook de ernst van hersenletsel kunnen verkleinen. Een schedelbreuk + hersenletsel is complexer. Dat is de mening van neurologen.
In welke gevallen de helm letsel voorkomt of letsel dermate verkleint, dat medische behandeling voorkomen wordt, is niet meetbaar.
Als je ook de val of botsing in de meting betrekt wordt het effect van de helm nog moeilijker meetbaar. Eenzijdig of meerzijdig ongeval. Botssnelheden, hoek waaronder de botsing of val plaats vond.
Die discussie is ook gevoerd voor de invoering van de helmplicht voor motorrijders in 1972 en voor bromfietsers (45 km) in 1975. Snorfietsers koppen nog steeds de keien.
http://www.swov.nl/nl/research/kennisba ... etshelmen_ Maar ik draag de helm als valhelm. Voor de momenten dat ik verrast wordt. Uitwijkende fietsers, voertuigen uit uitritten, afslaand verkeer, ijzel, zand/grind/bagger/bladeren, doorrijden van plassen die een kuil vullen en aantikkende bromfietsers enz.
Als ik me laat scheppen door een auto heb ik weinig aan mijn fietshelm. Als ik wordt overreden niets. Ook als bromfiets- of motorrijder.
Piet.