fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis

Alles over fietstechniek en -onderdelen.
bast1aan
Forum Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 mei 2003
Locatie: Houten
x 5
Contacteer:
_Peter_ schreef:Tot die industrielagers toch opeens uit elkaar vallen, en dat gebeurd, ook met die van SKF, op een moment dat je het niet verwacht dan wel kan gebruiken. De reserve heb je thuisliggen en waar je bent zijn ze niet te krijgen of moet je een paar dagen wachten. Het is dus zaak die ook op reis mee te nemen en te weten hoe je ze moet vervangen en wat je ervoor nodig hebt om dat te doen.


Ik rij ca 12 jaar met fietsen met industrielagers. Die met kunstof afdichting gaan zeer lang mee en de kans dat ze onderweg kapot gaan is dan ook erg klein. De lagers met stalen afdichting (die lichter lopen) gaan sneller stuk bij veel rijden met slecht weer of problemen met afwatering van de vork/naaf. Dit dient zich in mijn ervaring wel vrij lang van te voren aan door lawaai en speling op het wiel, voordat je echt niet meer verder kan fietsen. Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.
0 x

javb2812
Forum Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 21 februari 2011
x 8
bast1aan schreef:Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.


Voor de lagers uit welke onderdelen (soort, merk, type) geldt dit dan bijvoorbeeld?

Hans
0 x

miro
Forum Lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 januari 2014
x 6
Meerdere naven met industrielaggers vervangen. Altijd van een machine tools winkel gekocht. Nooit problemen gehad. Verschillende race wielen van Mavic DTSwiss en MTB - Hope, en Xtreme. Ook lager van de trapas koop ik van industrie tool winkel. Meestal op lager staat een nummer. Andere optie is afmeten van D1 D2 en W. Rubber sealed geven voorkeur dan metaal. Het probleem is dat elke naaf gebruikt wat andere lagers – geen lagerstandard dus. Ook hetzelfde merk naaf van jaar A kan andere Industrielageers hebben dan jaar B.
Voorbeelden
https://www.rosebikes.nl/producten/bran ... len/naven/

https://www.mantel.com/hope-pro-4-navenset
Gekocht veel oudere model van Hope - toen was goedkoop merk, nu is een botique merk

Tips voor snel zoeken - Meestal de industtrie laagers zijn “Ultra Light Serie” – zeg aan winkelier dat dit is voor een keukenmixer fiets etc.

PS: Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de oude trouwde Shimano cup en cone. Alleen twee maten kogels. Twee patronen vet van Industrieel of scheepvaart winkel is voldoende voor 10 jaar fietsplezier bij de hele familie.
0 x

fud0
Forum Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 oktober 2013
x 2
Misschien, omdat je meer geïnteresseerd ben in het zelf meer doen aan je fietsen, is het aanschaffen van materiaal om wielen te maken de moeite waard, als je al je wielen zelf maakt, haal je de kosten er iig wel weer uit, maar belangrijker je hebt, na het nodige oefenen in het maken van wielen, veel meer controle over de staat van je wielen, denk ik.

nu bij rose ongeveer deze prijzen zie ik staan:
tk 540 velg 63 euro
met lx achternaaf 23 euro
dt Swiss spaken ongeveer 20 euro
en double square messing nippels ongeveer 4 euro

ik heb wielen zelf gemaakt en ben zeer tevreden over deze combinatie! Er zitten puntjes in de velgrand waardoor je handig kunt zien, hoever je velgrand is ingesleten, als je met veel regen (een berg af-) rijdt slijt het hard iig.

Ik heb er 4000 km mee gefietst en wil nu kogels vervangen een keer,
ik las ergens dat na 1500 km kogels vervangen al wel mag, maar ik doe meestal na een lange fietsvakantie ter voorbereiding op een nieuwe.
0 x

_Peter_
Forum Lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 19 augustus 2003
Locatie: Apeldoorn
x 18
bast1aan schreef:
_Peter_ schreef:Tot die industrielagers toch opeens uit elkaar vallen, en dat gebeurd, ook met die van SKF, op een moment dat je het niet verwacht dan wel kan gebruiken. De reserve heb je thuisliggen en waar je bent zijn ze niet te krijgen of moet je een paar dagen wachten. Het is dus zaak die ook op reis mee te nemen en te weten hoe je ze moet vervangen en wat je ervoor nodig hebt om dat te doen.


Ik rij ca 12 jaar met fietsen met industrielagers. Die met kunstof afdichting gaan zeer lang mee en de kans dat ze onderweg kapot gaan is dan ook erg klein. De lagers met stalen afdichting (die lichter lopen) gaan sneller stuk bij veel rijden met slecht weer of problemen met afwatering van de vork/naaf. Dit dient zich in mijn ervaring wel vrij lang van te voren aan door lawaai en speling op het wiel, voordat je echt niet meer verder kan fietsen. Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.


Die van mij zijn ook standaard en zelfs in Duitsland waren ze in een grotere plaats niet te krijgen (zelfs niet in een gespecialiseerde winkel), met de trein terug naar huis en weer terug bleek uiteindelijk sneller en goedkoper dan wachten op de lagers.
0 x

Gebruikersavatar
Matthie9001
Forum Lid
Berichten: 1819
Lid geworden op: 10 maart 2011
Locatie: Apeldoorn
x 10
1) Demonteer het defecte onderdeel
2) Stuur het op de post naar huis
3) Installeer een nieuw onderdeel
4) U kunt weer verder gaan
0 x
mijn fietsies: (1) broem broem, (2) meep meep

Gebruikersavatar
Leon
Forum Lid
Berichten: 12129
Lid geworden op: 28 februari 2003
Locatie: Maastricht
x 129
Matthie9001 schreef:1) Demonteer het defecte onderdeel
2) Stuur het op de post naar huis
3) Installeer een nieuw onderdeel
4) U kunt weer verder gaan
Ik heb een ander voorstel:
1) Koop een nieuw onderdeel
2) Kijk of het past
3) Demonteer het defecte onderdeel
4) Installeer het nieuwe onderdeel
5) Gooi het kapotte onderdeel weg
U kunt weer verder gaan.
fud0 schreef:Ik heb er 4000 km mee gefietst en wil nu kogels vervangen een keer,
ik las ergens dat na 1500 km kogels vervangen al wel mag, maar ik doe meestal na een lange fietsvakantie ter voorbereiding op een nieuwe.
Je weet dat 99% van de fietsers hier de kogel nooit vervangen, ook die fietsers die 50.000 km met hun fiets doen?
0 x

bast1aan
Forum Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 mei 2003
Locatie: Houten
x 5
Contacteer:
javb2812 schreef:
bast1aan schreef:Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.


Voor de lagers uit welke onderdelen (soort, merk, type) geldt dit dan bijvoorbeeld?

Hans

Ik gebruik ze zelf op mijn velomobiel in Sturmey Archer naven, dit zijn volgens mij 6002 lagers, zijn op veel plekken verkrijgbaar en niet duur. Achteras gebruikt wat exotischere lagers, maar die gaan tegenwoordig zo lang mee (in de orde van 70 000km) dat je die alleen bij een grote beurt preventief hoeft te vervangen.

Over vervangen zie ik een hoop toestanden de ronden doen, maar bij mijn voorwielnaven is het vrij simpel zonder speciaal gereedschap:

- demonteer wiel uit de as
- tik met een lang voorwerp zoals een schroevendraaier de oude lagers eruit
- vet de nieuwe lagers en de passing in de naaf goed in zodat de nieuwe lagers goed recht in de naaf glijden
- druk de nieuwe lagers in de passing met de HAND (door het vet moet dat makkelijk gaan. GEEN geweld gebruiken op nieuwe lagers). Bij mijn wiel zit een bus tussen de twee lagers in het midden om de afstand te houden, vergeet die ook niet.
- schuif wiel op de as en draai deze vast, zo sluit je de lagers op.
- klaar.

Ik zie ook wel eens mensen beweren dat je bij industrielagers geregeld vet moet vervangen. Gedoe met sealing verwijderen, schoonmaken, opnieuw invetten, enz. Lijkt mij zinloze werkverschaffing, vervang gewoon je lagers of blijf er verder van af..

Ik kwam dit filmpje tegen van hoe te doen met een racefiets naaf, dat is niet veel anders als bij mij: https://www.youtube.com/watch?v=Few4sZoFQ6Y

_Peter_ schreef:Die van mij zijn ook standaard en zelfs in Duitsland waren ze in een grotere plaats niet te krijgen (zelfs niet in een gespecialiseerde winkel), met de trein terug naar huis en weer terug bleek uiteindelijk sneller en goedkoper dan wachten op de lagers.

Die pech heb ik ook wel eens, al is het dan met wat anders. Bv afgelopen zomervakantie met de auto ging er wat stuk aan het koelsysteem en geen gereedschap en ellende met garagebedrijven. Onderweg sleutelen of iets specifieks moeten kopen blijft toch een doodvervelende hobby en is altijd veel lastiger dan thuis.
0 x


Terug naar “Mijn Fiets: Techniek en Onderdelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten