Tips voor gebruik van het forum

Mededelingen van de beheerders.
admin
Site Admin

Tips voor gebruik van het forum

Berichtdoor admin » di 28 apr, 2009 13:13

0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Hoe plaats ik een foto in de tekst?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
:!: Antwoord: zie deze uitleg.
En voor degenen die juist geen foto's in berichten willen zien. Dit kun je instellen bij je persoonlijke weergaveopties.

Een verzoek aan iedereen die afbeeldingen opneemt in zijn/haar bericht om niet naar van die enorme afbeeldingen (> 150 kB) te verwijzen. Die worden weliswaar verkleind weergegeven maar wel eerst helemaal geladen. Dit vertraagt het opbouwen van het beeld. Je kunt dit zoals gezegd omzeilen door eerst in te loggen en bij je voorkeuren aan te geven dat je geen plaatjes in de forumberichten wilt zien maar het is prettiger als dit wordt voorkomen door degene die de afbeeldingen plaatst.
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Hoe zet ik een hyperlink in de tekst?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
:!: Antwoord: op de simpele en snelle manier zet je zo een link in je bericht:

Code: Selecteer alles

[url]www.wereldfietser.nl[/url]
Dan krijg je de complete url te zien: http://www.wereldfietser.nl. Die http:// wordt er vanzelf bijgeplakt!

Dezelfde link maar dan met een eigen weer te geven tekstje neem je zo op in je bericht:

[url=www.wereldfietser.nl]Klik hier![/url]
Dan krijg je dit te zien: Klik hier!
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
:!: Antwoord: Log in en ga naar het Gebruikerspaneel. Selecteer daarin Profiel | Instellingen aanpassen.
Afbeelding
1. Overschrijf je oude e-mailadres met je nieuwe adres
2. vul je nieuwe adres nog een keer in op de regel daaronder
3. vul helemaal onderin je wachtwoord in en druk op Versturen.

Deze wijziging is alleen van toepassing op het forum! Om de nieuwsbrief te blijven ontvangen moet je eventueel nog een adreswijziging doorgeven aan leden_apestaartje_wereldfietser_punt_nl. Het e-mailadres dat je aan de ledenadministratie doorgeeft hoeft niet gelijk te zijn aan het adres dat je gebruikt in het forum.
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Mijn verstuurde privéberichten blijven in het Postvak Uit staan?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
:!: Antwoord: berichten worden pas in de map Verzonden berichten geplaatst als de geadresseerde het bericht heeft geopend. Het gedrag is dus anders dan wat je gewend bent van e-mailprogramma's.
0 x

VoorheenRJ
:?: Vraag/opmerking: Ik wil ook zo'n mooi opgemaakt onderschrift. Hoe kan ik dat doen?
:!: Antwoord:

Mijn onderschrift ziet er in code als volgt uit:

Webredacteur De Wereldfietser - [b][color=#00BF40][i]Je gedachten maken de wereld tot wat het is...:wink:[/i][/color][/b]
Het gedeelte "Webredacteur De Wereldfietser - " is gewoon getypt, maar daarna komt het bijzondere.
Als je goed kijkt bestaat dat uit 3 delen:

1) "italic" - Na het typen van de tekst heb ik eerst de tekst geselecteerd, en toen op de knop met het i-tje gedrukt om het schuin te maken.
Dan heb je dus deze code:

[i]Deze tekst wil je bewerken.[/i]
Met dit resultaat:
Deze tekst wil je bewerken.

2) kleur - Toen heb ik diezelfde tekst geselecteerd, maar dan met de toegevoegde code van het italic erbij. En daarna kun je aan de rechterkant een kleur naar smaak aanklikken. Ik meen dat dat in een computercode wordt aangeduid, geen RAL-codes of wat dies meer zij.

[color=#kleurgetal][i]Deze tekst wil je bewerken.[/i][color]
Met bijvoorbeeld dit resultaat:

3) "Bold" - Ook hier weer alle tekst geselecteerd, incl. de bovengenoemde codes. Daarna op de B-knop gedrukt.

[b][color=#kleurgetal][i]Deze tekst wil je bewerken.[/i][color][/b]
Met dit resultaat:

Zoals je ziet wordt de laatste code, als eerste afgesloten. Tussen [] staat het begin van de code, en met [/] kun je die afsluiten.
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Hoe kan ik automatisch inloggen?
:!: Antwoord: als je gebruik maakt van Windows/Internet Explorer (IE) ga je in het menu van IE naar Extra (of Tool in de engelse versie). Kies daar voor Internetopties. Selecteer daar de tab Inhoud.
Afbeelding
Druk bij Automatisch aanvullen op de knop Instellingen.
Zet tenminste de onderste twee (van de vier) opties aan:
Afbeelding
Nu zou het onthouden van inloggegevens veel beter moeten gaan. Als je dubbelklikt op het lege veld waar je je naam moet invullen verschijnt een lijst met eerder ingevulde namen. Kies daar de juiste naam. Het wachtwoord zou nu direct mee-ingevuld moeten worden.

Soms is Windows daarna nog steeds weigerachtig om je naam en/of wachtwoord te onthouden. Dan wil het weleens helpen om alle bewaarde inloggegevens te wissen. Dit doe je door bij diezelfde Internetopties naar de tab Algemeen te gaan.
Afbeelding
Kies daar bij Browsegeschiedenis voor Verwijderen. De volgende dialoog verschijnt:
Afbeelding
Ik zou hier gewoon alles verwijderen en de eerstvolgende keer dat je op een site komt waar je moet inloggen naam en wachtwoord opnieuw invullen. Zorg wel dat alle inloggegevens van de sites die jij bezoekt expliciet bij jou bekend zijn voordat je voor verwijderen kiest! Als je de betreffende inloggegevens niet meer weet kun je hier beter even mee wachten totdat je ze weer hebt gevonden of totdat je een nieuw wachtwoord hebt gekregen.

Je kunt ook een andere browser dan IE gebruiken, bijvoorbeeld Firefox. De instelmogelijkheden daarvan worden hier niet uitgelegd.
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Waar zit het euro-teken op mijn toetsenbord?
:!: Antwoord: AltGr 5 of Alt 0128 levert meestal € op. Meestal, omdat het van je toetsenbordinstelling afhangt. AltGr is de rechter Alt-toets.
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Bij aanklikken van een link wordt geen nieuw venster geopend.
:!: Antwoord: De basisinstellingen van de huidige forumsoftware zijn zodanig dat links in hetzelfde venster worden geopend. Dit zal voorlopig zo blijven. Door de Ctrl-toets ingedrukt te houden wordt de link in een nieuwe tab geopend en met de Shift-toets in een nieuw venster. Of gebruik het rechter-muismenu en kies voor Koppeling openen in nieuw tabblad/venster.
Mocht de link toch in hetzelfde venster openen dan kun je terug naar de WF-site door op de Backspace-toets te drukken.
0 x

admin
Site Admin
:?: Vraag/opmerking: Hoe verwijs ik naar een specifiek bericht op het forum?
:!: Antwoord: Rechtsboven in elk bericht staat een ikoontje met daarbij de tekst Geplaatst.
Afbeelding
als je boven het ikoontje zweeft en op de rechter muistoets drukt kun je in het menu kiezen voor Snelkoppeling kopiëren (Internet Explorer) of Koppelingslocatie kopiëren (Firefox). Daarmee heb je de link naar dit bericht als tekst op het klembord geplaatst. Deze tekst kun je vervolgens als hyperlink in je bericht opnemen. Hoe je dat doet staat elders in deze lijst met tips beschreven.

Alternatieve methode 1: Als je op het ikoontje klikt en daarbij de Ctrl- of Shift-toets ingedrukt houdt wordt het bericht in een nieuwe tab of nieuw venster geopend. Ga naar het geopende bericht en selecteer de url in de adresbalk. Dit kan eenvoudig door op F6 te drukken.

Alternatieve methode 2: als je met de muis boven het ikoontje zweeft zal de url linksonder in de grijze balk van je venster verschijnen. Je hoeft alleen het nummer op te schrijven wat achteraan staat. Als je een link naar het bericht wilt opnemen in de tekst zal dit altijd beginnen met:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php
gevolgd door:

?p= nummer #p nummer
waarbij je zelf het nummer invult (zonder de spaties). Voorbeeld:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?p=92561#p92561
Let op dat achter de tweede p geen = staat!
0 x

HansvanderVeeke
Forum Lid
x 49
Contacteer:
Hoe plaats ik een video op het internet?

De video groep van de Wereldfietser op Vimeo telt 617 leden en 1276 video's afkomstig uit de hele wereld. Deze leden plaatsen erg mooie, ontroerende, grappige of er-toe-doende video's. Geregeld krijgen we vragen over het plaatsen van een video of fotoreportage op de website van de Wereldfietser en het videoplatform van de Wereldfietser. Daarom hier de stappen op een rij (met dank aan Blanche):

Je video of fotoreportage online met Vimeo.com

Je kan een video of fotoreportage niet rechtstreeks op Wereldfietser.nl plaatsen. Eerst moet je jouw video op een website als Vimeo.com online zetten.

1. Ga naar Vimeo.com en registreer voor een gratis account.

2. Laad je filmpje van je computer naar jouw pagina op Vimeo. Let op de maximaal toegestane grootte van 500 MB per week voor een gratis account en toegestane bestanden! Ik zet mijn video's om naar MP4 bestanden voor Vimeo. Is je video te groot? De gratis programma's MPEG Streamclip en Handbrake zet de video snel om naar het gewenste formaat en bestand.

3. Ga naar WorldCycle Videos – het videoplatform van De Wereldfietser en meld je aan door rechts op
-Join this Group-
te klikken.

4. Ga nu terug naar jouw pagina op Vimeo.

5. Ga naar de video die je wilt plaatsen.

6. Kies rechts -Add-.

7. Klik op WorldCycle Videos.
(Bij het uploaden kan je ook direct kiezen voor toevoegen aan WorldCycle Videos.)

8. Klaar! Je video is nu toegevoegd aan WorldCycle Videos en zal na goedkeuring van de moderators te zien zijn.

Bron

Je video als echte film op de Wereldfietser plaatsen (embedden)

1. Ga naar je video op vimeo.com en kopieer de link.

2. Plak je link op wereldfietser.nl

3. let op dat de www niet weggevallen is bij Vimeo!

4. Selecteer de link

5. Ga naar de knop Videos boven je venstertje en kies WFVimeo, Vimeo of Youtube.

Als forumcode ziet het er dan zo uit:

6. WFVimeo voor WorldCycle Videos [WFvimeo]hierkomtjelink uit WorldCycleVideos[/WFvimeo],
7. Vimeo [Vimeo]hierkomtjelinkvan je eigen Vimeopagina[/Vimeo] en
8. Youtube [Youtube]hierkomtjelinkvan Youtube[/Youtube].
0 x

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 49
Attentie:
De link TinyPic.com, waarmee foto's op dit forum geplaatst kunnen worden, werkt nu niet meer want deze website staat te koop. Het lukt me met het sterk vernieuwde MyAlbum.com ook al niet meer.
0 x

Friso*
Forum Lid
x 16
0 x

arnob
Forum Lid
x 19
Contacteer:
@Martin: myalbum is inderdaad nogal veranderd. De links naar een foto zijn nogal verstopt , maar als je een link van een foto wilt hebben moet je nu:
-inloggen by myalbum
- klik op een map
- klik op een foto
- klik boven rechts op de drie puntjes (...)
- klik bij de gewenste foto op de drie verbonden bolletjes (delen)
- kies voor "Link"
- en maak nu je keuze voor een link naar het gewenste formaat

Sterkte ...
0 x
Ave, Arno (Bekers)

Terug naar “Mededelingen”