Geen CityNightLine meer naar Bazel en Zurich, wat nu?

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6923
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 8
Er gaat geen CityNightLine meer naar Bazel en Zurich. De DB geeft gaan dat in plaats daarvan de ochtend-ICE van Amsterdam naar Bazel nu verdubbeld is van 8 naar 16 rijtuigen. Leuk, maar in de ICE mogen geen fietsen.
Alternatief is nu de Eurocity EC9 naar Bazel en Zurich. Je kunt opstappen op Duisburg Hbf. Vanaf april gaat een regionale trein rijden vanaf Arnhem naar Dusseldorp. Deze stopt ook in Duisburg.

Reisschema
V 06:25 Amsterdam Centraal
A 07:29 Arnhem
V 07:44 Arnhem
A 09:15 Duisburg Hbf
V 10:13 Duisburg Hbf
A 15:13 Basel SBB
A 17:00 Zurich Hbf.

Voor de EC9 heb je wel een reservering voor je fiets nodig.

In Bazel en Zurich heb je nog diverse aansluitingen op dezelfde dag.
Laatst gewijzigd door bert sitters op di 24 jan, 2017 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Hilver
Forum Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 maart 2008
Locatie: Hilversum
x 4
Thx.

In ieder geval een redelijk alternatief.

Jan
0 x

yeshouse
Forum Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 maart 2011
En dan is er nog de dagtrein die een nachtrein is, of de nachttrein zonder slaaprijtuigen: De IC 209 naar Basel.

Reisschema
V 19:25 Amsterdam Centraal
A 20:29 Arnhem
V 20:44 Arnhem
A 22:15 Duisburg Hbf
V 23:12 Duisburg Hbf
A 6.22 Basel SBB

Maar zoals gezegd gewone rijtuigen. Wel is het fietsrijtuig gelijk aan onze treinen naar Berlijn, dus met plaats voor 16 fietsen en je kunt met zicht op je fiets in het rijtuig zitten.....Via Venlo en Keulen heb je ook aansluiting op deze IC.

Voor de echte nachtbrakers kun je in de zomermaanden van Woensdag t/m Zondag in Frankfurt Flughafen (A 01:59, V 02.52) met fiets overstappen op de IC 2095 naar München.

Niet ideaal dus, maar het kan......

grt Hans
0 x

Shane
Forum Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 05 maart 2006
Locatie: Mijn tent
x 16
Contacteer:
Anders dan lekker slapen maar wel een redelijk alternatief, bedankt voor de info...
0 x
www.shanecycles.com Ook ik heb een blog!

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6923
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 8
yeshouse schreef:En dan is er nog de dagtrein die een nachtrein is, of de nachttrein zonder slaaprijtuigen: De IC 209 naar Basel.

Reisschema
V 19:25 Amsterdam Centraal
A 20:29 Arnhem
V 20:44 Arnhem
A 22:15 Duisburg Hbf
V 23:12 Duisburg Hbf
A 6.22 Basel SBB



Het tegendeel van ideaal. De hele nacht in een stoel en 's morgens gebroken aankomen. Deze nachttrein zonder slapen doet er ook nog langer over met de dagtrein met de Bordbistro.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

yeshouse
Forum Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 maart 2011
Ik zou ook de dagtrein adviseren, maar voor de volledigheid is het wel goed om te weten dat je een verbinding hebt. Het is in ieder geval een trein. (dus beter dan een nachtbus :wink: )
0 x

Pedalero
Forum Lid
Berichten: 1243
Lid geworden op: 24 april 2008
Locatie: Groningen
x 20
Met de eerste trein vanuit Groningen (om 5.00 uur, ik wil niet nadenken hoe vroeg ik daarvoor op moet) kom je om 7.21 uur aan in Arnhem. Niet echt lekker qua overstaptijd. Dan vind ik het fijn om te weten dat er ook een nachtoptie is. In het ergste geval ga je gewoon bij je fiets liggen ronken.
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 10 december 2007
Locatie: Vught
x 26
Waarom zou een nachttrein met stoelen beter zijn als een nachtbus met stoelen? In de bus kan je de stoelen nog in een "slaap"-stand zetten.
0 x

aandegracht
Forum Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 25 september 2006
Locatie: Amsterdam
x 5
Toch even aanpassen zonder nachttrein. Helaas wordt er te weinig gebruik gemaakt van de nachttrein door het jaar heen.

Even zoekend voor deze verbinding zou ik de einde middag of avondverbinding per trein naar Heerlen nemen. Dan naar Aken fietsen of de aansluitende trein, en daar op de stadscamping mijn tent opslaan. Vlak bij stad en station.

De volgende dag een ochtendtrein met vertrek na acht uur (met een quer durchs land of een schönes wochenende ticket) brengt je relatief goedkoop in Basel.

En verder moet er dringend een forse kerosinebelasting ingevoerd worden. Dat de trein te weinig overwogen wordt als vervoermiddel is voor het grootste deel aan de zogenaamd 'goedkope' vlieg-tuig tickets te wijten.
0 x

yeshouse
Forum Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 maart 2011
@ Bert: Ik ben altijd blij om bij stijve benen en mindere slaap even de benen te kunnen strekken in een trein. Toegegeven: ik heb geen ervaring met nachtbussen met slaapstoelen, wel met gewone stoelen. In dat laatste geval vind ik een nacht intercity beter...
0 x


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten