Sneller met de trein in Bordeaux en Baskenland

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6983
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
In juli a.s wordt het nieuwe hogesnelheids baanvak tussen Tours en Bordeaux in gebruik genomen. De reistijd Parijs-Bordeaux bedraagt dan nog slechts ongeveer twee uur. Op dit traject komt een frequente dienstregeling met spiksplinternieuwe dubbeldeks-TGV's. Door de Franse spoorwegmaatschappij SNCF is toegezegd dat in deze nieuwe treinen ruimte is voor de fiets. Wel reserveren. Boeken is nu nog niet mogelijk.
Ook tussen Le Mans en Rennes komt een nieuw snel baanvak, waardoor Bretagne sneller bereikbaar wordt.
Het is nog niet duidelijk welke doorgaande TGV's vanuit Rijsel gaan rijden en of daar fietsen in meekunnen. Meestal komt de SNCF in april met de zomerdienstregeling.
In ieder geval gaan er nu weer rechtstreekse intercity-treinen van Antwerpen naar Rijsel.
In Frankrijk kun je reserveren voor de TGV (ook voor de fiets) in ieder station met een reizigerscentrum en dat zijn er best nog veel. In Nederland is de Treinreiswinkel. http://www.treinreiswinkel.nl
Let op in Frankrijk kun je geen internationale fietskaartjes kopen voor Belgie en Nederland.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6983
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
De eerste treinstellen van de nieuwe serie TGV-dubbeldekkers met de naam TGV L'Océane rijden inmiddels en inderdaad er zijn fietsplaatsen! Als je reserveert voor de fiets krijg je een zitplaats naast je fiets. Binnen twee jaar moet de gehele vloot aan TGV's in de regio Sud-Quest (Zuid-West) uit deze treinstellen bestaan.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Casartelli
Forum Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 mei 2003
Locatie: Amsterdam
x 2
Als ik vanaf juli probeer in de SNCF-planner met fiets, krijg ik één dagelijkse directe TGV Lille (10:58) - Bordeaux (15:52) met fietsplaatsen. Nauwelijks doenlijk in combinatie met in de ochtend uit NL vertrekken, maar als overnachten in Lille een optie is, biedt dit toch wel perspectieven (de Spaanse grens bij Hendaye/Irun is dan minder dan 3 uur verwijderd).
0 x

captain_fabulous
Forum Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 20 augustus 2010
x 7
Ik ben ook aan het kijken wat het allemaal wordt komende zomer. Op zich is het zelfs haalbaar om dit in 1 dag te doen lijkt het als ik in april kijk. 6:22 vanaf Amsterdam naar Antwerpen, met een kwartier voor overstappen op Antwerpen,brengt je om 10:50 in Lille. Wel een krappe overstap dan naar de Bordeaux, en je mag geen vertraging hebben...
Naar Parijs kom je vanaf Lille met de 11:37 of de 14:31 nu kennelijk, weet jij al wat het in juni-juli gaat worden Bert?
0 x
https://kajluberti.wordpress.com/ Waar ik geweest ben, en waar ik nog naar toe wil. Wielren gedichten.

Casartelli
Forum Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 mei 2003
Locatie: Amsterdam
x 2
Informatie over trein+fiets in Frankrijk is aan continue verandering onderhevig, maar dit waren mijn vrij goede ervaringen afgelopen vakantie, met gebruikmaking van de snellere verbinding waar dit topic aan gewijd is:

Heenweg:
Via de 'klassieke' route naar Parijs: IC Amsterdam - Antwerpen, IC Antwerpen - Lille en dan met een gereserveerde TGV met fietsplaats Lille - Parijs. Extra uur speling ingebouwd omdat de gereserveerde trein op het laatst kwam, dus dat werd een vertrek uit Amsterdam om 6:52.

Van Gare du Nord naar Gare de Montparnasse gefietst en vandaar met de rechtstreekse TGV naar Toulouse. Dat was zo'n dubbeldekker als hierboven genoemd werd. Anders dan in de klassieke TGV-met-fietsplaatsen, zijn de fietsplaatsen hier ín de coupé en gecombineerd met de reguliere bagageopslag. Deze ruimte werd dan ook veel door koffers gebruikt. Er hangt wel een bordje dat fietsers voorrang hebben, maar op tijd ter plaatse zijn is alsnog wel prettig. Aankomst in Toulouse had om 21:11 moeten zijn, maar dat werd door een verstoring met de haven in zicht een uurtje later.

Terugweg:
Vanuit Hendaye (grensstad Spanje aan de Atlantische kust) de rechtstreekse TGV naar Parijs van 9:13 teruggenomen. Dit was een enkeldeks TGV, waar de fietsplaatsen bij een paar klapzittingen waren op de kop van de trein (waar een kleinere 2e klas coupé was achter een paar 1e klas bakken). Waarschijnlijk niet de eerste coupé waar de overige reserveringen terugkomen: het was een heerlijk rustige reis. De rest van de terugreis was domweg het spiegelbeeld van de heenreis (met de beruchte extra overstap in Kortrijk als bonus). Geplande aankomst in Amsterdam 22:06 en daar scheelde niet al te veel aan.

Omdat op de terugweg de gereserveerde treinen voorin de reis zaten, hoefde ik daar geen extra marge te nemen, waardoor ik in 13 uur van de Frans-Spaanse grens weer in Amsterdam was, heel netjes al zeg ik het zelf. Nu nog fietsplaatsen in de Thalys en de feestvreugde is compleet. Tot die tijd nuttig om te herhalen dat de TGV's met fietsplaatsen tussen Parijs en Lille voornamelijk op weekdagen rijden (het alternatief met reguliere trein met overstap in Amiens werkt ook, maar het wordt er allicht nog langer van).
0 x

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6983
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
Het is geen algemene bagageplaats in de nieuwe dubbeldeks TGV's. Op het raam hangt duidelijk een rode sticker "Espace Vélo". Is wel dus wel een plaats voor fietsen, die ook is gereserveerd, als je dat hebt geregeld.Kost 10 Euro per fiets, per TGV. Dus bij overstappen opnieuw 10 Euro.

Er worden inderdaad in de praktijk ook wel andere bagagestukken geplaatst. Ik had de ervaring dat mijn fiets er al stond. Er werden koffers voor mijn fiets geplaatst. Kwam toch nog een tweede fiets. Heftige discussie. Conducteur erbij. Bleek dat de eigenaren van de koffers ook nog in het verkeerde rijtuig zaten. Het is dus zaak om er vroeg bij te zijn. Overigens is er elders ruimte voor koffers.

Ik ben afgelopen zomer twee keer vanuit Bordeaux terug gekomen en beide keren ging het uitstekend. Vanuit Bordeaux gaan nu 21 TGV per dag naar Parijs met plaatsen voor de fiets. Er komen delen wisselend uit Hendaye of Toulouse die in Bordeaux gekoppeld worden aan een gereedstaande TGV naar Parijs. In totaal zijn vier fietsplaatsen in de combinatie.

Er gaan nu ook veel meer TGV's met fietsplaatsen tussen Parijs en Rijsel. Vorig jaar werden deze treinstellen gerenoveerd en reden er veel oude dubbeldekkers zonder fietsplaatsen. Nu rijden er twee treinstellen aan elkaar gekoppeld met in totaal acht fietsplaatsen.
Overstappen in Rijsel op de Belgische Intercity naar Antwerpen ging prima. Geen overstappen in Kortrijk dus.

Het klopt dat er in Frankrijk in de weekeinden veel minder treinen rijden dan door de week. Dit geldt ook voor de Intercités en de TER-treinen met een overstap in Amiens. Overstappen kan vervelend zijn op dit station. Dit station heeft géén liften.

Fietsen door Parijs van Gare du Nord naar Gare Montparnasse is prima te doen. Is een ritje van 7 km. Parijs kent steeds meer fietspaden of fietsstroken. Op diverse stukken mag je ook op de busbaan. Je komt wel wat verkeerslichten tegen en soms staat het verkeer zo vast, dat je er ook met de fiets moeilijk door kunt.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Wim
Forum Lid
Berichten: 9822
Lid geworden op: 03 maart 2004
Locatie: Groningen
x 86
Dank je Bert. Dit maakt een volgende fietsvakantie in Frankrijk nog weer aantrekkelijker.
0 x


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron