Schönes Wochenende Ticket.

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
fud0
Forum Lid
x 4

Schönes Wochenende Ticket.

Berichtdoor fud0 » zo 07 aug, 2016 11:54

Met het Schönes Wochenende Ticket wordt treinreizen voordelig. Op zaterdag of zondag reist u voor slechts 40 euro een hele dag onbeperkt door Duitsland. Voor meereizigers wordt het wel héél voordelig: De 2e t/m 5e persoon betalen slechts 4 euro p.p. U kunt uw treinkaartje online boeken en ook bij alle DB-kaartautomaten of tegen een toeslag van 2 euro in alle DB-reiscentra kopen.

Het Schönes Wochenende Ticket is geldig in alle regionale treinen van DB AG (S-Bahn, RB, IRE, RE) en bovendien in bus, tram en metro in vrijwel alle grote steden. Reizen met Intercity’s en ICE’s is niet toegestaan.

Ik heb zo eens gekeken. (Er komt wellicht nog wat geld bij op de 40 euro; voor het meenemen van de fiets, dan kan ik zo niet opmaken uit de info.)
Voor mij zou dit ticket prettig zijn omdat ik dan meer spontaan kan beslissen om te vertrekken en niet maanden van te voren iets hoef te bespreken voor een ICE trein.
Ik zou dan bv. van Dusseldorf naar Basel in 8-9 uur kunnen treinen, maar daarvoor moet ik 4-5x overstappen; wel met redelijke overstaptijden op 1x na (8 min.)
Ik weet niet of je in Duitse regionale treinen gemakkelijk je fiets in en uit kunt laden en of er veel plek is. Er staat fiets meenemen beperkt mogelijk, maar wat is beperkt, is het vergelijkbaar bv. met de Nederlandse intercities.

Iemand ervaring met dit Ticket?
0 x

De tovenaar
Forum Lid
x 20
Contacteer:
Voor de fiets betaal je het zgn. nahverkehr tarief, verschilt per regio, ~€5: https://www.bahn.de/p/view/service/fahr ... kehr.shtml

Door de weeks heb je een vergelijkbaar ticket, Quer-durchs-Land-Ticket voor 44 euro:
https://www.bahn.com/i/view/NLD/nl/pric ... cket.shtml

Er is meestal erg veel plaats voor de fietsen (véél meer dan in NL treinen) die je makkelijk de trein in kan rijden. Wel kan het erg druk zijn met fietsers op populaire trajecten, m.n. rond Koblenz. Hou ook een ruime marge van overstaptijden, vaak moet je je fiets trap op trap af zeulen naar een ander perron of lang op de lift wachten als er veel wachtenden zijn. Ook kunnen er vertragingen optreden. Basel hebben we vorig jaar niet kunnen halen, zijn halverwege ergens in Mainz gestrand. Zie verder mijn reisverslag.
Laatst gewijzigd door De tovenaar op zo 07 aug, 2016 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 16
Contacteer:
Er is in de Duitse regiotreinen meestal wel ruimschoots plaats voor fietsen en inladen gaat gemakkelijk, maar dat neemt niet weg dat het in het weekend soms overvol is met fietsen, zeker op populaire trajecten langs rivieren en zo. Vijfmaal overstappen naar Basel, dat is toch wel een enorm gedoe, te meer daar er niet eens overal liften zijn op Duitse stations.

In de Regio-trein naar Mainz:
Afbeelding
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Bert van Sprang
Forum Lid
x 39
Het overstappen is het probleem niet, het wordt pas vervelend bij vertragingen omdat de treinen in Duitsland een stuk minder regelmatig rijden als wij gewend zijn en je niet zomaar in iedere trein mag stappen. 2 jaar geleden heeft mij dat veel stress opgeleverd toen ik dwars door Duitsland naar Oostenrijk wilde. Binnenkort ga ik voor nagenoeg het zelfde traject Flixbus proberen, geheel zonder overstappen naar de eindbestemming en redelijk flexibel.
0 x

bert sitters
Forum Lid
x 13
Tel bij het Schoenes Wochenede het volgende op:
1)Treinkaartje Nederland naar de Duitse grens
2) Fietskaartje in Nederland
3) Je hebt voor diverse regio's in Duitsland afzonderlijke fietskaartjes nodig.

Als je er op tijd bij bent, kun je in de Intercity met een Sparpreis Europa: van ieder station in Nederland naar ieder station in Duitsland. Kost 39 Euro, 10 Euro voor de fiets en een paar Euro voor reservering van een fietsplek. Dat is inclusief een zitplaats in de buurt van je fiets.
Als je de Intercity van Amsterdam richting Berlijn neemt, heb je in Osnabrueck en Hannover interessante overstapmogelijkheden: ook naar het zuiden van Duitsland. Reist toch een stuk sneller en comfortabeler dan die boemeltjes met regelmatig overstappen.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

_Peter_
Forum Lid
x 25

Re: Schönes Wochenende Ticket.

Berichtdoor _Peter_ » zo 07 aug, 2016 14:49

Of je met het Schönes Wochenende ticket ook met meerdere personen op een kaartje mag reizen weet ik niet, maar met het Quer Durch's Land ticket kun je met maximaal 5 personen voor iets van 40 euro 1 dag door heel Duitsland. De beperking is wel dat je alleen van boemeltjes gebruik mag maken.
0 x

Bert van Sprang
Forum Lid
x 39
Bert,

Vrijdag gekeken naar treinmogelijkheden van Nederland naar Zuid Duitsland over twee weken, helemaal geen fietsplekken meer te reserveren, dus dan blijven alleen de regiotreinen, veel overstappen en lange reistijden over. Nu 's-avond om 19:00 in de bus instappen en 's-morgens om 8:00 uur in Passau.

Bert
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 16
Contacteer:
_Peter_ schreef:Of je met het Schönes Wochenende ticket ook met meerdere personen op een kaartje mag reizen weet ik niet, maar met het Quer Durch's Land ticket kun je met maximaal 5 personen voor iets van 40 euro 1 dag door heel Duitsland. De beperking is wel dat je alleen van boemeltjes gebruik mag maken.

Om precies te zijn € 44 voor één persoon plus € 8 voor iedere volgende persoon.
0 x

De tovenaar
Forum Lid
x 20
Contacteer:
Tja, 't is al weer een tijdje geleden dat je voor 35DM met 5 personen op één Schönes Wochenend kaartje door Duitsland kon treinen :wink:
1 x

bert sitters
Forum Lid
x 13
Bert van Sprang schreef:Bert,

Vrijdag gekeken naar treinmogelijkheden van Nederland naar Zuid Duitsland over twee weken, helemaal geen fietsplekken meer te reserveren, dus dan blijven alleen de regiotreinen, veel overstappen en lange reistijden over. Nu 's-avond om 19:00 in de bus instappen en 's-morgens om 8:00 uur in Passau.

Bert

Helaas is het hoogseizoen en dan is er in Duitsland een gigantisch aanbod aan fietsen mee in de treinen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die nacht in de bus.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Bert van Sprang
Forum Lid
x 39
ik ook
0 x

AndreM
Forum Lid
x 12

Berichtdoor AndreM » zo 07 aug, 2016 18:47

Bert van Sprang schreef:ik ook

+1

zou je dat tzt kunnen laten weten? Het lijkt me namelijk een hele interessante ogelijkheid.
0 x

fud0
Forum Lid
x 4

Berichtdoor fud0 » zo 07 aug, 2016 23:10

Bedankt voor alle info. Ik ben erdoor tot de conclusie gekomen dat het wel haalbaar is of lijkt, maar een rechtstreekse bus klinkt ook wel aangenaam :)
Ook fijn dat er een zelfde soort ticket bestaat voor door-de-weeks voor iets meer geld.
Bedankt voor je insprirerende site met filmpjes en info over campings ed. @ De Tovenaar, gaf me inspiratie voor de cols oa. de Nivolet en de Finestre en sowieso om in 2 wkn ook zo'n rondje te maken in de Alpen en ook bedankt voor de foto @Peter, krijg ik toch een indruk.

Ik kom dan op het idee om eerst naar (dichtbij) Düsseldorf te fietsen, of met weekendvrij naar Venlo te gaan, dan is het nog maar 60 km naar Düsseldorf; daar te kamperen en dan om een uur of 7 in de ochtend, vanuit Düsseldorf te vertrekken, dan moet Basel toch haalbaar zijn voor de avond.
Ik zie ook een tel. nr. van de treinreiswinkel staan. Misschien is het handig om het kaartje via 'hen' te regelen dan in plaats van het uit de automaat te moeten 'trekken' in Düsseldorf.

Altijd fijn om te weten dat deze optie dan bestaat, iig (nog) op dit moment.
0 x

De tovenaar
Forum Lid
x 20
Contacteer:
Düsseldorf-Basel moet lukken. Je zou ook heel vroeg in de ochtend vanuit Emmerich kunnen beginnen, daar start die RE die tot Koblenz gaat. Is misschien dichterbij?
Düsseldorf vond ik een vervelend station om over te stappen, erg krappe liftjes,bepakte fiets moet vertikaal erin.
0 x

_Peter_
Forum Lid
x 25

Berichtdoor _Peter_ » ma 08 aug, 2016 06:43

fud0 schreef:Ik zie ook een tel. nr. van de treinreiswinkel staan. Misschien is het handig om het kaartje via 'hen' te regelen dan in plaats van het uit de automaat te moeten 'trekken' in Düsseldorf.

Die automaten zijn in vergelijking tot de nederlandse een verademing, als je daar geen wijs uit kan worden is er op veel stations (anders dan in NL) nog wel een balie waar je vriendelijk te woord wordt gestaan en geholpen.
0 x

De tovenaar
Forum Lid
x 20
Contacteer:
_Peter_ schreef:Die automaten zijn in vergelijking tot de nederlandse een verademing, als je daar geen wijs uit kan worden is er op veel stations (anders dan in NL) nog wel een balie waar je vriendelijk te woord wordt gestaan en geholpen.

https://www.youtube.com/watch?v=flp_q0Ct8p4
NL bankpassen slikt die ook.
Nog makkelijker is je ticket online boeken en uitprinten via de dbahn.de website, er is ook een app, hoef je niets uit te printen.
0 x

peter de rijk
Forum Lid
x 16
Contacteer:
De Duitse ticketautomaten zijn inderdaad heel gemakkelijk in het gebruik. Bij het loket (DB Service Center heet dat geloof ik tegenwoordig) betaal je € 2 extra per ticket.
0 x

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 49
De tovenaar schreef:Düsseldorf-Basel moet lukken. Je zou ook heel vroeg in de ochtend vanuit Emmerich kunnen beginnen, daar start die RE die tot Koblenz gaat. Is misschien dichterbij?
Düsseldorf vond ik een vervelend station om over te stappen, erg krappe liftjes,bepakte fiets moet vertikaal erin.

Düsseldorf HBF (er is ook een Düsseldorf Flughafen) valt voor mij overigens mee: lift te krap? Fiets onder de arm optillen en de trappen af en op gaan. Bijgaande foto is van 27 juni 2016.

Afbeelding

Los daarvan vind ik Amerikaanse en Canadese stations veel lastiger. Die hebben extreem lage perrons. Ik heb meerdere malen met Amtrak en CN gereden. Er wordt voor de treindeuren een los trapje neergezet, laat staan je zwaar beladen fiets in zo'n hoge treinwagon omhoog hijsen! Onderstaande foto toont het station van Jasper (Alberta) in Canada in 1982, rond vijf uur 's morgens. Ik wachtte op de trein naar Edmonton, die slechts drie keer per week reed. Links van de lantaarnpaal staat mijn fiets.

Afbeelding
0 x

fud0
Forum Lid
x 4

Berichtdoor fud0 » di 09 aug, 2016 10:40

Mooi, ik krijg wel een beeld. Ik heb geen smartphone en mijn printer gebruik ik zo weinig dat me iedere keer toch weer de inkt opdroogt, maarzou wel makkelijk zijn idd.
Een kaart uit de automaat kan ik denk ik alleen met contant geld betalen, want ik heb geen creditkaart.

Ik denk als ik ga, weet ik ook wel ongeveer wanneer ik weer terugga en reserveer ik heen en terugreis bij Treinreiswinkel, in de hoop dat het daar wel op heel korte termijn kan en zo niet, dan gok ik idd. dat iig één automaat het wel zal doen en idem dito op de terugweg.

Misschien idd. vanuit Emmerich, dan zou ik op vrijdagavond na 18.30 uur met weekendvrij kunnen vertrekken en kunnen kamperen bij Emmerich en de volgende dag vroeg vertrekken en zou ik er in een dag totaal kunnen zijn.

Ik heb geen smartphone.
Ik wil het zo primitief mogelijk houden en heb het niet zo op 4G straling.
Ik ben wel jaloers op mensen die met GPS allerlei kleine wegen weten te ontdekken die fietsbaar zijn en zo op plekken komen die meer dan de moeite waard zijn en niet verdwalen.

thx.

Ik heb dus nog een nachttreinticket ICE liggen vanuit Zürich op 10 september terug naar Nederland (Arnhem) die ik niet ga gebruiken.
Is er niemand die ik er blij mee kan maken?
0 x

Martin E. van Doornik
Forum Lid
x 49
fud0 schreef:Een kaart uit de automaat kan ik denk ik alleen met contant geld betalen, want ik heb geen creditkaart.

Kan je iets specifieker aangeven met welke automaat je het bovengenoemde probleem hebt gehad? Op Duitse treinkaartenautomaten kon ik wel met mijn gewone Rabobank-pas betalen, hoor! Daar zitten ook sleuven in voor munt- en briefgeld om contant te betalen. Het kostte wel enige tijd om de aanwijzingen op het scherm te leren begrijpen, maar het lukte!
De foto hieronder is op het station van Dachau-Stadt genomen, 25 juni 2016.

Afbeelding
0 x

Terug naar “Fiets & Trein”