Campagne tegen beperkingen voor fietsen in Eurostar

Ervaringen met het meenemen van de fiets in de trein
bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6991
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
Per 1 november wordt het meenemen van fietsen in de Eurostar aanzienlijk aan banden gelegd. Fietsen mogen dan alleen nog maar mee als zij zijn verpakt en gedemonteerd. Dat betekent: wielen eraf, dragers eraf, zadel eraf, stuur eraf, trappers eraf.

Dit is een slecht voorbeeld voor andere treinmaatschappijen die met Hogesnelheidstreinen rijden. Fietsen mogen nu ongedemonteerd mee in ongeveer de helft van de TGV's.
In Oostenrijk komen fietsplaatsen in de Railjet. In Duitsland komen fietsplaatsen in de nieuwe treinstellen van de ICE.
De beperkingen in de Erostar betekent een forse stap terug.

De Britse fietsersbond C.T.C. is een campagne begonnen die inmiddels wordt ondersteund door zusterorganisaties in Nederland, Belgie en Frankrijk. Ook de European Cyclists' Federation schaart zich acht de campagne.

Teken de petitie en geeft het door!

Zie: http://e-activist.com/ea-action/action? ... n.id=43121

Voor meer informatie:
http://www.ctc.org.uk/news/20151014-cyc ... s-eurostar

Zie ook de Britse pers:
http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... heir-bikes

http://www.independent.co.uk/travel/new ... 93251.html
Laatst gewijzigd door bert sitters op wo 14 okt, 2015 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 1728
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 16
Contacteer:
Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”

De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6991
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
peter de rijk schreef:Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”

De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?


Die dozen zijn 120 X 90, aldus CTC.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
HansvanderVeeke
Forum Lid
Berichten: 3169
Lid geworden op: 28 oktober 2007
Locatie: Baflo (Groningen)
x 49
Contacteer:
Dit is het antwoord wat ik van Eurostar kreeg:

Good Morning,

Thank you for contacting us regarding our cycle policy.

I would first like to reassure you that the luggage policy has been designed to use the space on our trains more flexibly for the benefit of all customers, including cyclists.

As you correctly point out, bikes will now need to be carried in a bike box. Any-sized bike boxes will be accepted, and Eurostar will happily provide a padded bike box to customers who would rather not travel with one. Please also rest assured that our staff are trained and ready to assist to ensure it is a seamless experience for our passengers.

When packaged in this way, it means that we can look at carrying more bikes than before depending on the demand from passengers, which I’m sure you will agree is good news for the cycling community.

I hope this will help clarify the situation, and reassure you that our cycling customers continue to be important to us.

Kind regards,

Eurostar Traveller Care


Op zich een net antwoord, maar er zijn volgens mij nog geen ervaringen mee. Wat me opvalt is dat ze spreken over 'any size box' en dat ze een zullen verstrekken als je die nodig hebt. De vraag is nog even hoe groot die dan is.
0 x
Hans - Blog en website.

Casartelli
Forum Lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mei 2003
Locatie: Amsterdam
x 3
Heb de petitie ook getekend en hetzelfde antwoord ontvangen. Het organiseren van een doos (vooral voor een terugweg) is mij altijd als de grootste (en onoverkomelijke) bottleneck voorgekomen voor het vervoer van mijn eigen fiets per vliegtuig of trein-met-doosrestrictie. Als een en ander echt zo soepel gaat als Eurostar hier doet voorkomen, is het op zich zo slecht niet.

Maar allicht eerst zien, dan geloven...
0 x

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1231
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 87
Contacteer:
HansvanderVeeke schreef:When packaged in this way, it means that we can look at carrying more bikes than before depending on the demand from passengers, which I’m sure you will agree is good news for the cycling community.

Op zich een net antwoord, maar er zijn volgens mij nog geen ervaringen mee. Wat me opvalt is dat ze spreken over 'any size box' en dat ze een zullen verstrekken als je die nodig hebt. De vraag is nog even hoe groot die dan is.

Als er geen beperkingen aan de omvang van de doos worden gesteld, kunnen ze niet volhouden dat er meer fietsen vervoerd kunnen worden dan voorheen. Een ongedemonteerde fiets wordt immers niet kleiner als je er een laag karton omheen wikkelt. Als er dozen verstrekt gaan worden, zul je altijd zien dat fietsen die net wat groter zijn dan gemiddeld, er niet inpassen zonder een wiel te demonteren en het stuur een kwartslag te draaien.
Als ze dozen gaan verstrekken, zijn die dan bij de prijs van het fietskaartje (₤ 30 = € 41) inbegrepen, of moet je zo'n doos dan kopen (zoals bij de KLM voor € 20), zodat je aan het eind van de rit weer op zoek moet gaan naar fietsers die de andere kant op gaan en de doos over willen nemen? Of krijg je een leendoos die je na gebruik in kunt leveren?

Overigens is alleen al het fietskaartje voor de Eurostar nu al duurder dan een enkeltje met de boot van Duinkerke of Calais naar Dover, waar fietsen gratis mee kunnen (en die boot is ook veel avontuurlijker, als je genoeg tijd hebt, zie onderaan dit topic :wink: ).

Nog niet zo heel lang terug waren er ook boten van Zeebrugge en Oostende naar Dover. Die zijn weggeconcurreerd door de komst van de Kanaaltunnel en goedkope vliegtickets.

Die dure tickets voor de Eurostar maken van de Kanaaltunnel nog geen commercieel succesverhaal. Ik citeer hier wikipedia: Het bedrijf balanceert al enkele jaren op de grens van een faillissement. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op het bedrijf te steunen. Op dit moment is dat echter onmogelijk; beide landen hebben in verdragen over de bouw van de tunnel bedrijfssteun aan Eurotunnel uitgesloten. De grote vraag is dan ook wat er met de tunnel zou gaan gebeuren, mocht Eurotunnel failliet gaan. Ondanks het verbod op bedrijfssteun lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de landen de tunnel er ongebruikt bij laten liggen.

Een hoop problemen met de Kanaaltunnel zou je op kunnen lossen door de rails eruit te halen en van deze tunnel een 'voie verte' voor fietsers en voetgangers te maken. Sloop dan gelijk die hekken eromheen. Ik weet zeker dat velen er dankbaar gebruik van zullen maken :wink: .
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6991
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
De Petitie is inmiddels ook ondersteund door de burgemeesters van Londen én Parijs!
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1231
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 87
Contacteer:
Dan kan die burgemeester van Parijs ook samen met met de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel gaan lobbyen om eindelijk eens ruimte voor fietsen in de Thalys te maken. Of de nachttrein Amsterdam-Parijs terug laten komen met die grote fietswagon van de Deutsche Bahn, die binnenkort niet meer meerijdt met de nachttrein naar Zürich...
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6991
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
keesswart schreef:Dan kan die burgemeester van Parijs ook samen met met de burgemeesters van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel gaan lobbyen om eindelijk eens ruimte voor fietsen in de Thalys te maken. Of de nachttrein Amsterdam-Parijs terug laten komen met die grote fietswagon van de Deutsche Bahn, die binnenkort niet meer meerijdt met de nachttrein naar Zürich...

Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.
Die grote fietswagon van de DB wordt met ingaan van de nieuwe dienstregeling in december ingezet op andere lijnen.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Inge1
Forum Lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 juni 2014
x 10
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.



Nou breekt mijn klomp.... waarom wel voorzieningen als er toch geen gebruik van gemaakt mag/ kan worden?
0 x
Droom niet je leven maar leef je dromen

blog: https://ingebiketravels.wordpress.com/

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6991
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
Inge1 schreef:
Er is ruimte voor de fiets in de Thalys, met zelfs fietsenrekken, alleen er mogen geen fietsen in.



Nou breekt mijn klomp.... waarom wel voorzieningen als er toch geen gebruik van gemaakt mag/ kan worden?

Vraag het Thalys, de partners en de spoorbeheerders. Men vreest verstoringen, doordat het laden en lossen van de fietsen teveel tijd gaat kosten.
Overigens levert volgens de Franse spoorwegmaatschappij SNCF het meenemen van fietsen in de TGV géén vertraging op.
Dan is er nog de verkoop van de kaartjes en reserveringen. Dit zit ingewikkeld in elkaar. Iedere partner krijgt quota van stoelen in rijtuigen die zij mogen verkopen. Iedere partner heeft daarvoor een eigen systeem. Het is lastig om fietsreserveringen hier in te bouwen.
Laatst gewijzigd door bert sitters op di 20 okt, 2015 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Inge1
Forum Lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 juni 2014
x 10
AH... die redenatie kan ik begrijpen desondanks wel waardeloos dit beleid.
0 x
Droom niet je leven maar leef je dromen

blog: https://ingebiketravels.wordpress.com/

bert sitters
Forum Lid
Berichten: 6991
Lid geworden op: 22 juli 2002
Locatie: Amsterdam
x 13
peter de rijk schreef:Eurostar zegt in The Guardian: “The only change is that bikes will now need to be carried in a bike box, which we are happy to provide. When packaging bikes in this way, they take up less space which means that we can carry more bikes or any other type of luggage.”

De vraag is dan: hoe groot is die fietsdoos die ze verstrekken? Want bij een grote fietsdoos hoef je niet je hele fiets te demonteren. En mag je ook een eigen fietsdoos gebruiken?

Inmiddels heeft Eurostar de beperkingen bijgesteld. Iedere doos is toegestaan. De maat maakt niet meer uit. Hun doosjes zijn wel klein, dus als je gebruik maakt van hun doos ,moet je je fiets wel flink demonteren.
Overigens is zo'n grote doos wel lastig. Je komt van de Intercity uit Amsterdam aan op spoor 21 in Brussel-Zuid en moet dan helemaal aan de Eurostar-terminal aan de andere kant. En is Londen St. Pancras International wel jouw eindstation? Waar laat je die doos?

Eind vorige week stond het aantal petities al op ruim 8.200!
0 x
En hoe verder hij ging, des te langer was zijn terugweg. www.fietsrondje.nl

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1231
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 87
Contacteer:
bert sitters schreef:Vraag het Thalys, de partners en de spoorbeheerders. Men vreest verstoringen, doordat het laden en lossen van de fietsen teveel tijd gaat kosten.

Bert, heeft een voormalig directielid van wat toen nog NS-Hispeed heette, niet een keer gezegd "De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij"? Wie de Fyra-enquete een beetje heeft gevolgd, weet dat bij spoorwegmaatschappijen inmiddels hetzelfde soort lieden rondloopt als bij banken, verzekeringsmaatschappijen etc.
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

Gebruikersavatar
peter de rijk
Forum Lid
Berichten: 1728
Lid geworden op: 09 april 2003
Locatie: Utrecht
x 16
Contacteer:
keesswart schreef:Die dure tickets voor de Eurostar maken van de Kanaaltunnel nog geen commercieel succesverhaal. Ik citeer hier wikipedia: Het bedrijf balanceert al enkele jaren op de grens van een faillissement. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op het bedrijf te steunen. Op dit moment is dat echter onmogelijk; beide landen hebben in verdragen over de bouw van de tunnel bedrijfssteun aan Eurotunnel uitgesloten. De grote vraag is dan ook wat er met de tunnel zou gaan gebeuren, mocht Eurotunnel failliet gaan. Ondanks het verbod op bedrijfssteun lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat de landen de tunnel er ongebruikt bij laten liggen.

Dat is verouderde info. De Engelse wikipedia is wel bij de tijd. Zowel Eurostar als Eurotunnel maken de laatste jaren winst.
0 x
De Wijde Wereld — reisverslagen & traveltips

Gebruikersavatar
keesswart
Forum Lid
Berichten: 1231
Lid geworden op: 24 juli 2005
Locatie: Leiden
x 87
Contacteer:
peter de rijk schreef: Dat is verouderde info. De Engelse wikipedia is wel bij de tijd. Zowel Eurostar als Eurotunnel maken de laatste jaren winst.

Dat is dan wel een beetje suf van Wikipedia...

bert sitters schreef:Inmiddels heeft Eurostar de beperkingen bijgesteld. Iedere doos is toegestaan. De maat maakt niet meer uit. Hun doosjes zijn wel klein, dus als je gebruik maakt van hun doos, moet je je fiets wel flink demonteren.

Het verplichten van fietsdozen is duidelijk niet bedoeld om meer fietsen in een trein kwijt te kunnen, maar om het meenemen van fietsen erg onaantrekkelijk te maken. Meer fietsen in een trein krijg je door het aanbrengen van fietshaken, zoals je in veel Franse treinen ziet. Fietsen nemen dan maar weinig vloerruimte in en veel van de loze ruimte daarboven.
0 x
Kees Swart is fietsend en schrijvend fotograaf: www.keesswart.nl

johankoning
Forum Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 juni 2011
Locatie: Zwolle
x 1
Goed nieuws, geen beperkingen voor fietsen in de Eurostar http://www.bbc.com/news/uk-34815867
0 x

Gebruikersavatar
PeterVanRijn
Forum Lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 28 oktober 2008
Locatie: Dordrecht
x 21
Contacteer:
En als je het in het Nederlands wil lezen.
0 x

stijnv
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 april 2015
Hoi,
Het laatste bericht hier is bijna 2 jaar geleden. Zijn er recente ervaringen met fiets meenemen op de Eurostar? Kan dat tegenwoordig nog zonder demonteren?
0 x


Terug naar “Fiets & Trein”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron