GPS-sen voor oudere beginnende lange-afstandfietster?

Overige vragen en opmerkingen over fietsreizen.
rockhopper
Forum Lid
x 2
Even een paar puntjes over de karoo van hammerhead. Ik heb natuurlijk al iets meer gelezen voordat ik tot aankoop overging.

Dat van de accu (niet "vervangbaar") klopt, al zal er zeker after sale service gaan zijn. Het merk zelf bestaat al iets langer en dit is dus niet het allereerste product dat ze uitbrengen. Het is echter geen grote speler. Verder lijkt het erop dat er on-the-go opgeladen kan worden, met andere woorden je zou dus een externe usb-kabel/powerbank kunnen aansluiten om de gps langer te kunnen gebruiken.

Wat betreft de android. Het besturingssysteem is gebaseerd op android 6.0 maar niet zoals voor een telefoon. Het is dus een gestripte customized versie. Dit heeft voor en nadelen. Voordeel is dat het open is en weinig extra's zal bevatten die je toch niet nodig hebt (bloatware), nadeel is dat je voor updates afhankelijk gaat zijn van Hammerhead zelf (het toestel heet trouwens Karoo, het bedrijf Hammerhead). In principe niet heel anders dan de firmware van traditionele gps-fabrikanten, met als extra dat er ook andere android apps op kunnen mocht je dat leuk vinden. Ik heb zelf ervaring met een android gedreven e-reader. Niet alle apps werken even fijn, maar het is een leuk extratje. Vanuit die fabrikant (Chinees) gebeurt er weinig qua update, dus beslist een puntje van aandacht. Van de andere kant: als het werkt heb je die updates niet zo hard nodig als op een telefoon. Afwachten hoe het in de praktijk gaat worden.

Het kaartmateriaal moet toch OSM gebaseerd gaan zijn. Of dit ook OCM (open cycle map) wordt zal moeten blijken. Ik denk dat je het een beetje a-la OSM-and of andere android based kaarten, je per regio kaarten kan downloaden, kan verversen/updaten. Op zich is dit geen probleem omdat je meestal toch wel weet waar je gaat fietsen. Door middel van wifi dan wel 3G kan je zelf deze kaarten te pas en te onpas aanvullen of niet. Maar goed, dit is dus ook nog iets waar we moeten afwachten hoe het in de praktijk werkt. Gezien de edge en de elemnt series van garmin respectievelijk wahoo ook op zulk kaart systeem zitten denk ik dat het wel redelijk zal werken. Bij mijn weten is er toch geen enkele app of gps perfect en je vind uiteindelijk toch wel waar je heen moet.

De mount is de standaard racefiets mount. Die werkt prima bij Parijs Roubaix bij de profwielrenners, hier heb ik eigenlijk geen vragen of wantrouwen bij. Mocht die van karoo zelf afwijken (wat ze zeggen van niet) kan je altijd een garmin edge mount gebruiken die zichzelf al jaren heeft bewezen. In hoeverre het trilt zal natuurlijk onder meer afhangen waar en hoe hard je fietst en hoe zwaar het apparaat gaat worden. Niet iets waar ik me zorgen over maak, maar het is wel een punt van aandacht natuurlijk.
0 x

Inge1
Forum Lid
x 10
Hoe heb je hem besteld - heb op de site nog niets gevonden waar "kopen" op staat?
0 x
Droom niet je leven maar leef je dromen

blog: https://ingebiketravels.wordpress.com/

rockhopper
Forum Lid
x 2
Ik kreeg een mailtje een dag (of misschien 2 dagen) later met een bestel link nadat je jezelf hebt aangemeld voor de early offer list. Die werkte, toestel staat er nu voor 254€ daar komt dan nog VAT (btw) en douane kosten bij tijdens de afrekening.

Eventueel zou ik een link kunnen posten hier, maar ik vermoed dat de aanbieding persoonsgebonden is (email en dergelijke was al ingevuld) De nieuwsbrief laat ook een "reserve now" knop zien waarmee je kan kopen.
0 x

Inge1
Forum Lid
x 10
Ah, dan ga ik die gewoon even afwachten.
0 x
Droom niet je leven maar leef je dromen

blog: https://ingebiketravels.wordpress.com/

BikerCH
Interessant onderwerp dat hoe dan ook veel energie vraagt. Ik heb ook nog eens het artikel: Gids, Coach en Life saver, (ondertitel:extreem nauwkeurig verdwalen met GPS) teruggelezen (Robert van Weperen, Herfst 2013 ) in ts.De Wereldfietser. Past goed in deze uitwisseling.
En voor het eerst een heus routeboekje gekocht met alles erop en eraan voor mijn volgende trip. Met Reitsma fiets ik naar Rome vanaf mijn stuurtas!
0 x

daulagari
Forum Lid
x 22
BikerCH schreef:En voor het eerst een heus routeboekje gekocht met alles erop en eraan voor mijn volgende trip. Met Reitsma fiets ik naar Rome vanaf mijn stuurtas!
Prima idee. Wat ik handig vond aan het routeboekje behalve de route zelf, zijn een goede beschrijving van de overnachtingsmogelijkheden en steden/attracties.

Ik vond de route met het boek en zonder GPS goed te volgen behalve in drukke gebieden zoals de stad.

Ik kan me herinneren dat ik in Augsburg verkeerd ben gereden en dan kom je niet zomaar weer op de route omdat de kaartjes geen voldoende detail hebben. Aangezien jij al drie langere tochten heb gemaakt lijkt me dat voor jou niet z'n probleem.

Voor het volgen van de route kan het handig zijn een kilometerteller te hebben die je kan resetten en de afstand ook per 100 meter kan laten zien, de routebeschrijving geeft namelijk aanwijzingen t.o.v. de afstand tot het begin van het begin van de etappe:

Afbeelding
0 x

Meneer Zwijn
Forum Lid
x 9
De combinatie van gps en boekje vind ik geweldig: Veel overzicht en info in het boekje, en urenlang een lijntje volgen als je in de brandende zon geen zin hebt om stap voor stap in het boekje te turen, of wat wil improviseren.
0 x

Wim
Forum Lid
x 86
Helemaal mee eens. Ik vind het heel plezierig om een gps track te volgen, maar liever niet zonder het boekje. Zonder boekje heb je geen overzicht, is het dus ook veel lastiger plannen, mis je de extra informatie, en ben je een parasiet op het hele bouwwerk van deze routes.
Zelf ben ik nog steeds blij met mijn Garmin Etrex 30, en kan ik me geen betere koop voorstellen: licht, goedkoop, degelijk, compatibel, en met een extreem laag stroomverbruik van 4-5 dagen op twee goede AA's.
0 x

rockhopper
Forum Lid
x 2
Ieder zo zijn eigen voorkeur. Ik leer juist de route goed kennen doordat ik zelf de routes inteken en ik kan daardoor ook goed de alternatieven en eventuele extra's makkelijk intekenen. Maar als je "blind" de gpx importeert van iemand anders en braaf dat lijntje volgt is het wel een beetje een sprong in het diepe (in mijn ogen). Maar het is altijd een goed idee om zowel een kaart als een routebeschrijving bij te hebben.

Een gps apparaat blijft een elektronisch toestel wat kan falen. Zo had ik de eerste 2 dagen van mijn recente fietsvakantie serieuze ontvangst problemen met de satellieten dat eigenlijk niet goed verklaarbaar was. Daar sta je dan met je mooi ingetekende tracks en routes die je niet kan inzien omdat het apparaat je niet op deze aarde kan plaatsen. Gelukkig rijden wij altijd met 2 gps apparaten naast de kaart dus we hebben nog niet hoeven terugvallen op de kaart. En ik vind het leuk om voor en na de route de boekjes te lezen, maar op de fiets heb ik een grote hekel aan papieren kaarten. Gewoon lekker met het verstand op nul fietsen en af en toe kijken of je nog goed fietst is alles wat ik verlang ;)
0 x

Terug naar “Overige Vragen”